Forandringsledelse
Forandringsledelse for ejerledere
Forandring og ledelse
Forandringsledelse er essentielt for alle virksomheder – og måske især for ejerledede virksomheder. Virksomheder er i dag dynamiske instanser, der forandrer sig hele tiden. Intet er statisk i en virksomhed, som er drevet af mennesker. Og derfor bør en god leder også forberede sig på forandringerne, ved at kigge nærmere på forandringsledelse. Netop forandring og forberedelse til og på forandringen er noget, der er et tilbagevendende emne på vores Jonathan ejerleder kurser.
Skab samling med forandringsledelse
En god leder bruger i stedet forandringen til at skabe samling, så forandringen uden problemer kan blive implementeret. Det er sådan forandringsledelse kan forankres på en positiv måde i din virksomhed. Jonathan ApS arbejder konstant med at være opdateret på både teorier og metoder vedrørende udvikling af ejerledede virksomheder.
Elementer ved forandringsledelse
Forandringsledelse består af mange elementer – og det kommer naturligvis altid an på forandringens størrelse samt formål, hvad den rette forandringsledelse består af. Man kan dog godt nævne hvad de mest generelle og gængse elementer ved forandringsledelse er.
Typisk forandringsledelse indeholder elementer af kommunikationstræning, håndtering af eventuel modstand, fastsættelse af mål og helt generelt og overordnet: retmæssig ledelse.
Sparring til forandringsledelse
Gennem vores Jonathan ejerleder forløb får du et netværk bestående af andre ejerledere, som enten har stået eller kommer til at stå i sammes situation som dig. Derfor kan I sparre med hinanden på lige fod, og du kan få værdifuld indsigt i hvordan andre ejerledere har klaret diverse ledelsesmæssige udfordringer, de måtte have været igennem. På vores forløb for ejerledere skal du også samarbejde med andre ejerledere om at løse en konkret case fra en anden ejerledet virksomhed. Det er ikke en teoretisk case – det er en reel udfordring, som en ejerleder står med.
Forandringsledelse er en proces
Første trin i forandringsledelsen går ud på at få medarbejderne til at ”afinstallere” deres tidligere adfærd, så de er klar til at implementere en ny adfærd. Dette kan være meget svært, og kommer også an på forandringens størrelse og effekt på din virksomhed.
Andet trin i forandringsledelsen er kommunikation. Kommunikation fra dig som ejerleder til dine medarbejdere. Du skal kommunikere præcist, hvad der skal ske og hvordan det skal ske. Allervigtigst er at du skal gøre det klart for dine medarbejdere hvorfor denne forandring skal til, samt hvilken værdi den vil skabe for dem og for virksomheden, både på kort sigt og på lang sigt.
Tredje trin i forandringsledelsen går ud på at inkorporere forandringen hos medarbejderne. Det gør du som ejerleder bedst ved at hjælpe dine medarbejdere med at inkorporere forandringen ved at stille nødvendige hjælpemidler til rådighed. Det kan være en sparringspartner med rette erfaring, ny software skal installeres eller oplæring i nye systemer er nødvendigt, for at medarbejderne føler sig trygge ved den nye forandring. Det handler om at hjælpe medarbejderne med at forstå forandringen samt hjælpe dem igennem processen.
Dét er netop essensen af forandringsledelse, og på denne måde bør dine medarbejdere støtte forandringen og ville den.
Jonathan ApS beskæftiger sig kun med virksomheder, hvor vi aner et udviklingspotentiale, og hvor ledelsen har et højt ambitionsniveau både med hensyn til virksomhedens kvalitative og kvantitative udvikling.
ORGANISATION
Forandringsledelse forløb og netværk