Forandringsledelse

Elementer ved forandringsledelse

Forandringsledelse består af mange elementer – og det kommer naturligvis altid an på forandringens størrelse samt formål, hvad den rette forandringsledelse består af. Man kan dog godt nævne hvad de mest generelle og gængse elementer ved forandringsledelse er.

Typisk forandringsledelse indeholder elementer af kommunikationstræning, håndtering af eventuel modstand, fastsættelse af mål og helt generelt og overordnet: retmæssig ledelse.

Sparring til forandringsledelse

Gennem vores Jonathan ejerleder forløb får du et netværk bestående af andre ejerledere, som enten har stået eller kommer til at stå i sammes situation som dig. Derfor kan I sparre med hinanden på lige fod, og du kan få værdifuld indsigt i hvordan andre ejerledere har klaret diverse ledelsesmæssige udfordringer, de måtte have været igennem. På vores forløb for ejerledere skal du også samarbejde med andre ejerledere om at løse en konkret case fra en anden ejerledet virksomhed. Det er ikke en teoretisk case – det er en reel udfordring, som en ejerleder står med.

Forandringsledelse er en proces

Mennesker har for det meste brug for hjælp til at lære forandringen at kende, før de kan tage den til sig og implementere den korrekt. Her er der en proces, som man skal igennem, før forandringen kan lykkes. Som leder er det vigtigt at du kender og forstår denne proces, og at du har de redskaber og værktøjer på rede hånd, som der er brug for. Processen for at gennemgå en succesfuld forandring kan kort sagt deles op i tre faser – hver fase er dog hver for sig vigtig og kan godt være en længerevarende proces, der skal sættes tid af til og prioriteres.

Første trin i forandringsledelsen går ud på at få medarbejderne til at ”afinstallere” deres tidligere adfærd, så de er klar til at implementere en ny adfærd. Dette kan være meget svært, og kommer også an på forandringens størrelse og effekt på din virksomhed.

Andet trin i forandringsledelsen er kommunikation. Kommunikation fra dig som ejerleder til dine medarbejdere. Du skal kommunikere præcist, hvad der skal ske og hvordan det skal ske. Allervigtigst er at du skal gøre det klart for dine medarbejdere hvorfor denne forandring skal til, samt hvilken værdi den vil skabe for dem og for virksomheden, både på kort sigt og på lang sigt.

Tredje trin i forandringsledelsen går ud på at inkorporere forandringen hos medarbejderne. Det gør du som ejerleder bedst ved at hjælpe dine medarbejdere med at inkorporere forandringen ved at stille nødvendige hjælpemidler til rådighed. Det kan være en sparringspartner med rette erfaring, ny software skal installeres eller oplæring i nye systemer er nødvendigt, for at medarbejderne føler sig trygge ved den nye forandring. Det handler om at hjælpe medarbejderne med at forstå forandringen samt hjælpe dem igennem processen.

Dét er netop essensen af forandringsledelse, og på denne måde bør dine medarbejdere støtte forandringen og ville den.

Jonathan ApS beskæftiger sig kun med virksomheder, hvor vi aner et udviklingspotentiale, og hvor ledelsen har et højt ambitionsniveau både med hensyn til virksomhedens kvalitative og kvantitative udvikling.

30+

ÅRS ERFARING


744+

DELTAGERE


64+

JONATHAN HOLD


HVAD SIGER VORES KURSISTER?

LAD OS TALE OM DIG

Se muligheder i udfordringer. Få værktøjer til at udvikle dine kompetencer som leder.